Na de herontdekking van ‘Ida’ was er geen houden aan. Mijn persoonlijke FilmTopTien was hoognodig aan herziening toe.
Hoezo, hoognodig? Hoeveel zin heeft zo’n lijstje dan? Weinig, natuurlijk. Zeker, het heeft iets prettigs je eigen waardering gepubliceerd te zien, ver van Cannes en Los Angeles. Bovendien is het voor mezelf een prima anti-Alzheimeroefening, om uit mijn hoofd te bedenken welke films ik in mijn leven heb gezien.
Fijn, maar wat heeft de lezer daaraan? Wel, en dat is misschien de beste reden voor zo’n ranglijst: het kan de lezer attenderen op films die misschien aan de aandacht zijn ontsnapt. Dat kan vooral gebeuren door de presentie van zogeheten ‘kleine films’, juwelen waar de lezer mogelijk nog nooit van heeft gehoord. Sterker, bovenin de boom prijkt bij mij maar één Hollywood-productie. Eén van slechts twee Engelstalige films.
Voor de draad ermee. Wat zijn op dit moment mijn TopTienFavorieten aller tijden?
Voilà:
10
Una giornata particolare
Ida
Nuovo Cinema Paradiso
One Flew Over the Cuckoo’s Nest
Das Leben der Anderen
The Seven Samurai
The Net
Twelve Angry Men
Den Skyldige
Upon Entry
Panta rhei. Door nieuwkomers moeten geliefde oudjes het veld ruimen. In ‘oud-Hollands voor schrijvers’ heet die opgave ‘kill your darlings‘. Waarbij het voelt alsof je daarmee niet alleen die verstoten darlings pijn doet, maar ook jezelf.
Goed, ‘Una giornata’ zal in mijn bestaan nooit verdreven worden. Al vele jaren is het mijn onbetwiste Nr.1, maar sinds ik Ida opnieuw heb gezien knaagt het: vrijwel elk shot een meesterwerk.
Opvallend is in elk geval dat in dit lijstje maar liefst vier films voorkomen die ook ‘klein’ zijn qua actieradius: ze spelen zich af in een heel beperkte ruimte.
‘In de beperking toont zich de meester‘
blijkt mij erg aan te spreken.
Ook beperkt, Alzheimer of niet: het geheugen. In het verdringingsproces aan de top is bijvoorbeeld Ladri di biciclette / Fietsendieven, uit 1948, nu buiten de boot gevallen. Waarbij ik denk: die zou ik graag nog een keer willen zien, zodat hij misschien opnieuw aan boord kan klimmen. Soms schijnen ‘de jonkies’ stralender juist omdat ze jong zijn.
Ander soort schijn in de lijst: schijnbare (on)schuld. Ook onverwachte wendingen doen het daarbij goed.
*
N.B.
Lezers die hun eigen TopTien (anoniem) willen delen, laat het maar weten. Dan maken we daar een aparte blogpost van.
TERZIJDE
– Ik wist het niet: ‘In de beperking toont zich de meester‘ komt van Goethe. (Schrijver van ruim 15.000 brieven. En nog zo wat).
– Drie van mijn tien zijn in zwart-wit.
P.S.
Beperking Deel 2
Vaak bestaan er meerdere versies (en titels) van een film.
Naar mijn idee hoeft/hoort een goede film niet langer te duren dan twee uur. Ook regisseurs have to kill their darlings. Zo was de Oscar-winnende versie van Cinema Paradiso de kortste van een drietal.
Uitschieter in de TopTien qua lengte: The Seven Samurai. Maar ja, zou je een paar van die zeven kunnen/willen missen?
TITEL(S) | TAAL | JAAR | MINUTEN |
Una giornata particolare / A Special Day | Italiaans | 1977 | 106 |
Ida | Pools | 2013 | 82 |
(Nuovo) Cinema Paradiso | Italiaans | 1988 | 173 / 155 / 124 |
One Flew Over the Cuckoo’s Nest | Engels | 1975 | 133 |
Das Leben der Anderen | Duits | 2006 | 137 |
The Seven Samurai / Shichinin no samurai | Japans | 1954 | 207 |
The Net / Geumul | Koreaans | 2016 | 114 |
Twelve Angry Men | Engels | 1957 | 96 |
Den Skyldige / The Guilty | Deens | 2018 | 85 |
Upon Entry / La Llegada | Spaans | 2022 | 77 |
*
Eerder op de site: FilmTopTien 2.0