FilmTips Nr.27

Eternal Spring *****

Wat een film! Een film die je moet zien. Om meerdere redenen.

Het klinkt zo lichtvoetig, ‘Eeuwige Lente’, maar je komt eruit alsof je door een tientonner bent overreden.

Wat voor film is het eigenlijk? Een hybride in het kwadraat: een documentaire, een thriller, een tekenfilm en een aanklacht. Tegelijk.

In de slachtofferrol: de fysiek-spiritueel-morele beweging Falun Gong. De slechteriken: de Chinese machthebbers.

Wat is Falun Gong? Zie blogpost Nr.452, speciaal ter ere van deze film.

De clou van de plot? Die krijg je meteen in het begin. En toch is het een verrassing. Althans voor mij. Ik ben mij al heel lang bewust van het bestaan van Falun Gong, maar deze actie was mij totaal ontgaan. Eigenlijk had de film ook kunnen heten ‘De Stunt’, want wat een stunt was het! Een heel dappere stunt met een gegarandeerd unhappy end, maar wel zo spectaculair dat hij nu, na ruim twintig jaar, weer effect heeft.

Destijds was het doel de Chinese bevolking te informeren over de onschuldige aard van Falun Gong. Anno Nu is daar nog een doel bijgekomen: de wereldbevolking te wijzen op de meedogenloze repressie van het Chinese regime.

Missie geslaagd.

De hoofdrol in de film is weggelegd voor de begenadigde tekenaar Daxiong (spreek uit: Ta-sjoeng). Hij komt daarbij niet alleen zelf in beeld, als rode draad, maar hij levert ook het tekenwerk dat nodig was voor de vele animatiescènes in de film. In samenwerking met een viertal technische animatoren. Het resultaat is: geweldig.

Hoewel je zou denken dat getekende scènes minder waarheidsgetrouw overkomen dan ‘echt’ beeld, werkt het toch sterk. Zeker in combinatie. Daarbij was uiteraard niet het streven de onderdrukkers geflatteerd voor te stellen.

In zoverre is Daxiong een vreemde eend in de bijt, dat hij zelf geen voorstander was van de beraamde actie. Hij voorzag vooral ellende, iets waarvoor hij geen helderziende hoefde te zijn. Wel was en is hij een aanhanger van Falun Gong, een inmiddels ook in het westen controversiële beweging.

De anderen die niet getekend in beeld komen zijn aanhangers die voor de actie waren en één die er aan meedeed. Allemaal hebben ze een veilig heenkomen gezocht buiten China. En allemaal zijn ze, in andere zin, wél getekend. De meeste van de ongelukkigen die werden gepakt en in China achterbleven wachtte een gruwelijk lot.

China (detail).

En wat is de clou van de plot? Dat kan ik best verklappen, gezien het feit dat de makers van de film hem al weggeven bij de start.

Het is een clou die niet actueler kan, ook gezien de toestand in het Rusland van nu. De daders van de actie hadden een probleem dat ook daardoor bekend voorkomt: ze hadden te maken met een staat die een strikt monopolie op de nieuwsgaring agressief handhaaft. Een vrije pers is er niet. Ondertussen voert die staat media-bombardementen uit op de beweging die je na aan het hart ligt. Je beweging en de aanhangers ervan worden in een niet aflatende barrage aan berichtgeving weggezet als kwaadaardig en schadelijk als een rattenplaag. Zo ook in de dagelijkse journaals op tv.

Wat te doen? Niks? En steeds verder in de verdrukking komen? Of ga je iets doen, althans proberen?

Eén iemand komt met een vermetel plan: inbreken in het landelijke journaal, op de tijd met de grootste kijkdichtheid, en dan, terwijl je het signaal van de machthebbers even hebt weggedrukt, komen met je eigen boodschap.

Gaat dat zien.

TERZIJDE

Tussen idee en film: bijna zes jaar.

‘Eternal Spring’ is de vertaling van Changchun, de Noord-Chinese plaats waar het verhaal speelt en waar ook Falun Gong ‘geboren’ is.

Eeuwige Lente, de stad, heeft lange zomers. Temperatuur op dit moment (02-02-2023): -15°C.