Maar toch is het wel weer even wennen. Vooral dat toontje. Dat toontje waarmee reclameboodschappen worden afgesloten. Althans, de meeste. In feite bestaat ‘Het Toontje’ uit een rijtje tonen. Vaak vier.
‘Lekker simpel’.
‘Gewoon lekker’.
De manier waarop Het Toontje wordt uitgesproken lijkt duidelijk te willen maken dat het hier in feite op een voor de hand liggende conclusie gaat, waaraan de luisteraar alleen maar even moet worden herinnerd om er als vanzelf in mee te kunnen gaan.
Dit laatste wordt ons extra makkelijk gemaakt omdat de conclusie meestal is dat het om ons gaat. Sterker, het gaat zelfs om iets meer specifieks dan ‘om ons’. Het gaat… om mij:
‘Wij zijn er voor jou’.
‘Jij beslist’.
‘Power to you‘.
‘Omdat je het waard bent’.
Verbluffend is de uniformiteit van Het Toontje. Al gauw kan je het dromen en kost het geen enkele moeite om ermee in gedachten De Epiloog uit te spreken die in stilte bij elke reclame hoort:
‘Jij betaalt’.
Klinkt toch anders.