Cacciucco is uit varen & fietsen. In de pauze, voor wie wil:
Notities van een leek
30-08-2025

13.00 / S en Bach? – Vroege cantates
– Voor de komst van de baas heerst er tussen de muzikanten een opvallend goede sfeer.
– Eerste taak van een dirigent: kiezen wie een goed ‘ensemble’ zijn, in alle opzichten.

– Vier speelsters trekken de aandacht, zelfs zonder te spelen:
* Een (grappige) vrouw die aan de late kant alleen binnenkomt. De hoboïste.
* Degene die de viola da gamba bespeelt, beheerst ‘De Kunst van het Zitten’ tot in de perfectie. Haar te zien zitten met haar instrument, is als het kijken naar een kunstwerk.
* Hartveroverend: degene die al een minnaar heeft, haar violone.
* Eerste prijs voor kleding: een Aziatische.
– Eerste cantate (nooit eerder gehoord).
Wonder: i tempi Formule 1 komen niet over als heiligschennis. Integendeel.
Sleutelwoorden bij ‘swinging Bach à la S’: ‘geïnspireerd’ en ‘cristallino’.
– Verrassing nummer 2: bij wijze van contrast begint Gottes Zeit juist XL, Extra Langzaam.
– De Vlaamse, die in staat is ‘een gat in de lucht’ te zingen, (niet altijd wat nodig is), doet dat niet.
– Conclusie: Complimenti!

17.00 / Utopia – Het Koorboek van Margaretha van Oostenrijk I
– Zo’n naam kan problematisch worden als de uitvoering dat is.
Zoals ‘Ensembles’, als ze niet samen zijn.
– Verkeerde keuze van stukken?
– Complexiteit staat niet gelijk aan: schoonheid.
– Complexiteit nodigt daarentegen uit tot: falen.
– Had de zangeres (mooie stem) een gezondheidsprobleem?
Wanneer beslissen: annuleren, of doorgaan?
– De Cubaan van S. toont zich trouwens enthousiast! Uit collegialiteit?
We groeten hem bij zijn vertrek. Fietsen blijkt niet zijn sterkste kant.
Het lijkt wel een droombeeld: een diepdonkere Franse Cubaan in Nederland, op een fiets, die Bach zingt?!
– We ontmoeten een kennis die de Bach van S omschrijft als ‘provocerend’ en ‘mooi tegelijk’.

20.00 uur / La Tempête – Sybille(s)
– Wat zijn die Fransen toch actief! S is niet alleen.
– Dit blijkt ‘eclectisch muziektheater’. Met opnieuw de Cubaan van S!
– Hoeveel muzikanten zijn multitalenten?

Het kan verkeren. Schreef eerder aan Utopia:
Nogmaals complimenten voor jullie 16-09 optreden in onze stad (die zo vooruitging doordat HAntwerpen achteruitging, merkten jullie fijntjes op).
Voor de pauze was het trouwens het mooiste, maar dat lag wellicht aan de reli-seculiere cesuur.
Al bestaat Hij dan alleen in de hoofden van de mensen, toch mooi dat ze in Hem geloven/geloofden, zodat we die schatten nu hebben.
En, al bestaat Hij dan niet, fijn dat het Hem desondanks gelukt is Belgen zoals jullie te hebben geschapen! (Wel knap).

*
Eerder op de site:
Blogpost 228. Oude Muziek

TERZIJDE
S = dirigent Sébastien Daucé, van ‘Ensemble Correspondances’.
Violone = (soort) mega-contrabas.
Margaretha van Oostenrijk = o.m. ‘onze’ landvoogdes.
onze stad = Amsterdam
‘La Tempête’ = ensemble o.l.v. Simon-Pierre Bestion.
De Belgen van Utopia beweerden, niet zonder grond, dat Amsterdam profiteerde van een toevloed van Antwerpenaren (van wie de stadsnaam zou teruggaan op ‘hand werpen’). Nadat hun stad door de Spanjaarden werd geplunderd. In 1585.