188. Koffie

Het ei, de vrouw, Cacciucco.nl…

En koffie.
Koffie is net aspirine. Oké, voor zwakke magen zijn ze minder, maar verder zijn het uitvindingen waarvan steeds meer goeds wordt ontdekt. Zo zou koffie zelfs goed zijn tegen Alzheimer. (Als ik het me goed herinner).
‘Het gif zit ‘m in de dosis’, dus ook bij koffie bestaat er Teveel Van Het Goede. Dus is de vraag: ‘Wat is teveel?’ Vooral teveel cafeïne. Onlangs overleed er een Engelse jongen aan een overdosis. Dat was echter voor een groot deel niet te wijten aan de koffie die hij gedronken had. Tegenwoordig zijn het qua cafeïne vooral de zogeheten ‘energiedranken’ waar het grootste gevaar in schuilt.
Koffie zelf valt erg mee. Vooral espresso.
Voor een klassieke Italiaanse espresso loopt 25 milliliter water onder een druk van 9 bar in 25 seconden door 7 gram koffie. Resultaat: zo’n 40 milligram cafeïne. In de praktijk zit er nogal wat variatie in. Zo ken ik een Italiaanse café-eigenaar die grote ruzie met kreeg met zijn compagnon, omdat die via de salamitactiek telkens één gram bonenmaalsel per kopje bespaarde. Buiten Italië zijn de verschillen vaak nog groter, alleen al omdat veel niet-Italianen een heel klein kopje met bijna niets erin ervaren als ernstig onbevredigend.
Het Nederlandse Voedingscentrum rekent voor een espresso 65 milligram cafeïne, bij een volume van maar liefst 50 milliliter. Voor Italiaanse begrippen ‘een slappe sloot’.

Mmm.M
Een cappuccino en een caffè macchiato bevatten elk één dosis espresso.


Een oud-Holandse ‘bak’ filterkoffie van 125 ml bevat volgens het Voedingscentrum zo’n 85 ml cafeïne.
Voor een gemiddelde volwassene ligt de grens van een overdosis op 400 milligram. Je kan dus heel wat bakkies doen voor je te ver gaat. En je moet wel héél erg te ver gaan voor je dood bent.
Als je wilt weten na hoeveel kopjes je het loodje legt, afhankelijk van de zetmethode en je gewicht, klik dan hier. Je zal zien, alleen met koffie gaat het je niet lukken. Of je moet er aspirine bij nemen tegen de hoofdpijn…
Hoofdpijn krijg je ook als je stopt met koffiedrinken. Simpel te vermijden dus: gewoon doorgaan. Altijd.

krabbel

N.B.
Er zijn ‘preciezen’ die inzake de overdosisgrens rekenen met 4,5 milligram cafeïne per kilogram lichaamsgewicht.

Ehm.S
Ehm…