COSTA CONCORDIA UPDATE 2

COSTA CONCORDIA UPDATE
1 juli 2014


De kogel is door de kerk. De spanning loopt op. Tweeënhalf jaar na de schipbreuk van de Costa Concordia is haar vertrek aanstaande. Als het lukt.
Er is uiteindelijk gekozen voor de gulden(?) middenweg. Het wrak zal niet worden gesloopt in het verre Turkije, niet in het nabije Piombino, maar in Genua. Nu ook de overheid het plan heeft goedgekeurd kan het snel gaan. Moet het snel gaan. ‘Historisch meteorologisch’ ziet men als minst riskante periode voor de allerlaatste reis van het schip het tijdvak tussen 13 juli en 8 augustus. De tijd gaat nu dus dringen.
Van de dertig caissons die nodig zijn om het wrak weer te laten drijven moeten er op dit moment nog twee worden gemonteerd.

Nog wit.M.
Toen-ie nog wit was…

Daarna is het plan ruwweg als volgt:

Fase 1
– Het wrak minimaal drijvend maken, door een beperkte vervanging van het water in de caissons door perslucht. Stijging: 2 meter.
– 30 meter verslepen naar het oosten.
– Verankeren.

Fase 2
– Laatste voorbereidingen, w.o. het herschikken van een aantal caissons.
– Maximaal drijvend maken. Stap voor stap.

Fase 3
– Vertrek en sleep naar Genua.
– Snelheid: 2,5 mijl per uur.
– Duur: 5 dagen.

De sleep zal gebeuren met sleepboten. Daarmee is de eerder genoemde optie van de Vanguard dus van tafel. (Zie eerdere update).
Hoe dan ook, alles is er spannend aan. Gaat het lukken? Het drijvend maken, het slepen? Wat doet het weer? Kan het wrak alsnog zinken, ergens onderweg?
We gaan het zien…