Fans
Toevallige passanten
Googlaars
In die laatste groep staat er één onderwerp steevast bovenaan: Italiaanse gevangenissen. Goede tweede, de Costa Concordia.
Het rampschip is intussen weggesleept van de rampplek, het laatste nog vermiste slachtoffer is gevonden, maar kennelijk spreekt de Concordia nog steeds tot de verbeelding. Mensen blijken zelfs nu nog te willen weten hoe het met het schip is gesteld. Net als ik. Op naar Genua.
Conclusie: voorjaar 2015 ziet het schip er zo mogelijk deerniswekkender uit dan ooit. Op dit moment zie je er eerder nog meer van dan toen het wrak arriveerde in de haven van Genua-Voltri.
Volgens de plannen klopt dat. Het schip wordt eerst vooral gestript van binnen. Doordat het op die manier gewicht verliest komt het wrak hoger op het water te liggen, zodat het kan worden versleept naar een andere locatie. Pas daar zal de echte sloop beginnen die gaat duren tot halverwege 2016. In twee fases, de laatste daarvan in een droogdok.
Op zich is Genua geen plaats waar men met het slopen van schepen ervaring heeft. Om het daar te doen is deels een politieke beslissing geweest. En naar de rest van de redenen kunnen we alleen maar gissen…
Zeker is dat een barman in Genua met walging weet te melden dat er mensen zijn die zich voor zes euro per uur (netto) door het binnenste van de Concordia heen werken. Terwijl dat werk volgens hem heel gevaarlijk is.
Naar schatting is met de sloop zo’n honderd miljoen euro gemoeid. Genoeg voor het betalen van een behoorlijk loon, zou je zeggen. Maar, wie weet, kunnen de werkers hun inkomsten nog wat aanvullen. Naar nu wordt vermoed bevond er zich een zending cocaïne aan boord van de ‘ndrangheta, de Calabrische maffia. Voor zover bekend zijn die drugs nog niet gevonden.
(Het gebruik van cruiseschepen voor drugstransporten schijnt overigens heel gangbaar te zijn).
Genua-Voltri, met links de Concordia
Ondertussen loopt Francesco Schetttino, de toenmalige kapitein van het rampschip, nog vrij rond. Weliswaar is hij veroordeeld tot welgeteld zestien jaar gevangenisstraf en één maand hechtenis, maar hij mag het hoger beroep in vrijheid afwachten. Het Openbaar Ministerie, dat ruim zesentwintig jaar had geëist, kwam er dus relatief bekaaid af. Ook hun verzoek tot onmiddellijke inhechtenisneming wegens vluchtgevaar werd niet gehonoreerd.
De gevangenisstraf is de optelsom van diverse straffen inzake de ramp zelf, zoals dood door schuld (32x). De ene maand hechtenis is het gevolg van het niet (juist) informeren van de autoriteiten. Daarnaast werden Schettino en de cruisemaatschappij veroordeeld tot het betalen van een hele batterij aan schadevergoedingen, waaronder 30.000 euro voor iedere opvarende die niet eerder een schikking was overeengekomen. Pikant detail: daaronder Schettino’s maîtresse, die door deze ramp juist boven water kwam.
Met name één van de bijkomende bepalingen is wellicht vooral theoretisch van belang: de ontzegging voor de duur van vijf jaar van het ambt van kapitein.
Zeker lijkt, wat Schettino’s straf uiteindelijk ook zal zijn, dat zijn ‘faam’ eeuwig is. In het centrum van Genua maakt een groot cruiseschip zich los van de kade en vaart richting zee. Vlak langs het publiek.
De passagiers zwaaien, terwijl vanaf de wal iemand hen toeroept: ‘Ik zag net Schettino op de brug!!’
Ook op deze site: