519. Cacciuchino / 2

De naam van deze website verwijst naar een Toscaans gerecht. Cacciucco wordt gemaakt met wat er toevallig zoal voorhanden is. De website idem dito.

Meestal zijn het stukjes ter grootte van een blogpost, maar het leven biedt ook brokjes van een nog kleiner formaat. Zo wordt één enkele blogpost een klein Cacciuccootje op zich, een ‘Cacciuchino‘.

Spreek uit: ‘Katsjoekino’.

Dat kwam al een keer eerder voor en er zullen er nog wel meer op aarde komen.

Zo flitst er in de media van alles voorbij dat aan de aandacht dreigt te ontsnappen, maar die wel degelijk waard is.

– Vliegschaamte (vervolg)

Het is een aandoening die ik stevig onder de leden heb. Toch doe ook ik ‘het’ nog, al is het maar zelden. Daardoor had een recent artikel in de Consumentengids mijn volledige aandacht. Het ging erover welke maatschappij vliegschaamterds zoals ik het beste kunnen kiezen om zich zo min mogelijk te schamen. De conclusie leek daarbij dat je beter aan boord kan gaan bij budgetmaatschappijen à la easyJet dan bij de ‘klassieke’ à la KLM. De reden? Omdat de prijsvechters vliegen met veel nieuwere toestellen, die het milieu minder belasten.

Sneller wisselen?

In hoeverre overtuigt mij dat?

Vliegen is veel te goedkoop, doordat fossiele brandstof niet naar behoren wordt belast en door het ontbreken van BTW op vliegtickets. Een schandaal.

Budgetmaatschappijen zijn nog eens extra te goedkoop, zodat mensen daardoor vaker vliegen en eventuele milieu’winst’ weer verloren gaat. Bovendien: waar blijven de toestellen die, doordat ik en al die anderen er zo vaak mee gevlogen hebben, relatief snel weer van de hand worden gedaan? Die zullen toch niet vervliegen, lijkt me, maar in de lucht blijven met een ander logo.

En nog zo wat: hoe verhoudt zich het voordeel van zo lang mogelijk doen met een ding waarvan de bouw op zich het milieu al stevig belast, tot de milieu’winst’ van een lagere uitstoot door over te gaan op nieuwere modellen?

De Consumentengids wijst bovendien op perverterende prijsprikkels die kunnen leiden tot absurde omwegen. Zoals van Dublin naar Manchester, via Spanje.

Ja, ik weet het. Lang niet alle inhoud van wat op dit moment boven mijn hoofd dalende is, richting Schiphol, zal mij morgen in de Amsterdamse binnenstad voor de voeten lopen. Velen zijn verleid om via de Hollandse hub heel ergens anders heen te gaan.

Maar hoeveel slechter voor het milieu is dat? Zeker, rechtstreeks is het beste. Hoe meer starts je kan vermijden, hoe blijer de natuur. Het kortste deel van een vlucht, waarbij je nog niet vliegt, is relatief het schadelijkst. Vandaar dat vliegen over korte afstanden taboe zou moeten zijn. Maar hoe zit het bij langere afstanden? In hoeverre vul je daarbij door je gezigzag toestellen op die toch al die vluchten zouden doen en in hoeverre maak je er vluchten rendabel door die er anders niet zouden zijn?

Het zijn vragen waarop ik het antwoord niet weet, maar wel meen ik te weten wat het allerbeste is: vliegschaamte te hebben, te houden en je ernaar te gedragen.

*

– Mannen…

Ik ken maar één Zuid-Koreaanse vrouw en ook die niet echt. Maar wel meen ik van haar te begrijpen dat Zuid-Koreaanse mannen, zacht gezegd, aan de vrouwonvriendelijke kant zijn.

Reactie: steeds meer Zuid-Koreaanse vrouwen laten Zuid-Koreaanse mannen links liggen. Letterlijk. Het vruchtbaarheidscijfer is 0,72. Twee keer zo laag als in Nederland.

Van de Zuid-Koreaanse vrouwen achter in de twintig vindt maar 34% dat trouwen en kinderen in hun leven nodig zijn. Mannen: meer dan 60%.

*

– Nieuwskop Anno 2024

Indonesiërs massaal de straat op na EK-winst Oranje

Ter viering, wel te verstaan. Wat zegt dat?

Ik stuurde dit naar een Indonesische vrouw die mij ooit vertelde dat zij als kind leerde: ‘Nederlanders kan je niet vertrouwen’.

Ook zij bleek verbaasd en kon niet anders dan concluderen dat er, los van deels Molukse wortels van één van de spelers, kennelijk toch nog iets van verbondenheid bestaat.

*

– Uit De Morgen van 29 juni 2024 i.z. de bewapening van China:

Ongeveer twintig grote schepen lopen elk jaar van stapel, met een tonnage telkens groter dan de hele Franse marine. China combineert dit met een fenomenale toename van het aantal onbemande tuigen. Zwermen van tienduizenden onbemande drones worden klaargemaakt, voor in de lucht, voor op het water en voor onder water.

Zeker, bewapening is ook nodig juist om oorlog te voorkomen, maar een zwaard is vaak tweesnijdend. Een overdaad aan militaire kracht kan op zich al leiden tot een offensieve dynamiek, nog los van een al bestaande intentie.

TERZIJDE

– Meer dan 60% van de Japanse vrouwen achter in de twintig is ongetrouwd. (En samenwonen is een zeldzaamheid).

– 42% van de Japanse mannen in de twintig geeft aan nog nooit seks te hebben gehad.

– Om een bevolking zonder immigratie op peil te houden is een vruchtbaarheidscijfer nodig van minstens 2,1.