13. Smaak

Over smaak valt veel te twisten.

Zoals over de vraag wat het is. In elk geval hebben de processors in je brein het er maar druk mee. Dat geldt ook bij het zogenaamde ‘blind’ beoordelen van iets. Sterker, dan moeten de grijze cellen pas echt aan het werk, terwijl ze alvast tevreden knorren wanneer van tevoren valt te zien hoe dat iets zich presenteert. Met name door een merk.

Zonder houvast...
Zonder houvast…


Een tas maakt een andere indruk op je als je ‘m alleen kunt voelen, dan als je ziet dat er ‘Louis Vuitton’ op staat. Net zo, heeft een fles Château Margaux het pleit vóór het ontkurken al gewonnen, terwijl een fles zonder etiket de consument eerder irriteert. Die wil houvast, op de een of andere manier.
Ooit schonk ik een gezelschap wijnprofessionals een oersimpele wijn uit een zeer prestigieuze fles. Ze waren laaiend (2x). Eerst uit enthousiasme en daarna nog een keer toen ik de waarheid onthulde.
Goed, mijn vriendenkring kromp daardoor krachtig, maar onthullend was het wel.
Smaak is ingewikkeld. Deels heeft het te maken met waar je bij wilt horen. Wellicht daarom willen tallozen die tas van LV, en anderen juist niet. (Trouwens, Italianen hebben een haarscherp oog voor wat vals is. Terwijl er iemand langsliep, zei een Italiaanse me: ‘Kijk, die Timberlands zijn nep. Dat zie je aan het buigen van de zool’).

Sandalen.M
Geen Timberlands…


In het alledaagse leven wordt je identiteit ook bepaald door het bier dat je drinkt. De webmaster van deze site, Noor Roelofs, is een veelzijdig mens. Zo is ze een performer, stadsdichter van Venlo, en ze heeft ervaring met het brouwen van bier.
Laatst ging ze naar een blindproeverij. Van pils. Op het menu stonden tien merken, waaronder Brand, Corona, Heineken, Lindeboom, Hertog Jan, Gulpener, Jupiler, Grolsch en Bavaria. Zoals te verwachten viel hadden de mannen vooraf het hoogste woord, in de trant van ‘Heineken is pils zonder l’, ‘Gulpener is bier voor kenners’ en ‘Bavaria stelt niks voor’.
Maar wat helemaal niets voorstelde waren hun proefprestaties. De winnaar van de dag was de (vrouwelijke) kinderoppas van de organisator. Ze had vier van de tien merken goed. En nadat de resultaten waren verwerkt kwam ook tussen al die merken een winnaar aan het licht: Bavaria.

krabbel

La Gastaldia
Maar als er pils van La Gastaldia bij was geweest…