Costa Concordia Update 4

Oktober 2014

Het is alweer een tijd geleden dat er een ©log verscheen met de titel: Costa Concordia (Slot?).
Was dat inderdaad het laatste over het roemruchte rampschip, inmiddels een prooi voor de slopers? Nee, dus.
Net zoals het schip maar deels verging wil het ook als onderwerp nog steeds niet helemaal ten onder gaan.
Sterker, net als het schip heeft het zich zelfs weer opgericht.

Wat gebeurde er zoal sinds die laatste ©log? Genoeg om je over te verbazen.
Een selectie:

– ‘Rampkapitein’ Schettino gaf een gastcollege aan een Romeinse universiteit.
Zeker, de rechter heeft nog niet gesproken en ervaringsdeskundigen kunnen iets te vertellen hebben, en toch val je ervan van je stoel.
(Maar wij, Nederlanders, kunnen er niet veel van zeggen: bij ons werd zelfs Willem Holleeder uitgenodigd voor deelname aan de zogeheten College Tour).

– De maîtresse die Schettino tijdens de fatale cruise binnen handbereik hield liet via sociale media weten dat haar minnaar het nu maar eens moest opbiechten, want anders zou zij dat doen.
Ze deed het, maar veel indruk maakte het niet. Ze beweerde dat Schettino voor zichzelf letterlijk hulp van boven verwachtte, in de vorm van een helicopter. Dacht ze.

Niet deze.L
Niet deze…

– Kustwachtcommandant De Falco, die Schettino in de bewuste nacht de wind van voren gaf, werd daarmee misschien wel onsterfelijk, maar niet onaantastbaar: hij werd overgeplaatst. Volgens zijn superieuren doodnormaal, volgens De Falco een strafmaatregel. De reden daarvoor zou gelegen zijn in diens pittig gekruide taalgebruik. Dit, nadat hij doorkreeg dat de kapitein van de Concordia van boord was gegaan en dat zo wilde laten.
Wellicht is enige krachttaal niet uniek in dat soort kringen, maar voluit geschreven de hele wereld door, dat vonden de superieuren minder. Zo wordt beweerd.
(Maar ja, wat had hij dan moeten zeggen? ‘Lieve schat, zou je misschien weer aan boord willen gaan?’)

Achtung.XM
Ander land (detail)

– Schettino won een civiel proces tegen Costa Crociere, het cruisebedrijf dat de Costa Concordia exploiteerde. Costa moet Schettino het voorschot vergoeden dat de ex-kapitein aan zijn advocaat betaalde, te weten: 26.000 euro.
(Costa weigerde dat, omdat in geval van verwijtbare schuld die verplichting contractueel verviel. Daarom wilde het wachten op de uitspraak in het strafproces).

– En dan was er het televisieprogramma Report van de Italiaanse staatszender Rai 3, dat richting drie jaar na de ramp weer een aparte uitzending wijdde aan de Concordia.
Aan het woord kwam onder meer Schettino zelf. Ook nu maakte hij (althans op mij) geen goede indruk. Niet dat je bij nader inzien dacht: ‘Maar deze man is juist kaarsrecht door zee, oerbetrouwbaar en voor de dooie dood niet bang!’ Integendeel. Al moet je daarbij wel bedenken dat je ernaar kijkt alsof hij al veroordeeld is. Door jezelf.

A presto.S
Tot gauw

Een aantal saillante punten uit Report:

* Schettino zei, zoals al eerder beweerd, dat het (vlak) langs Giglio varen standaard was.

* dat hij pas kort voor de aanvaring met de rots op de brug kwam.

* dat hij stuurorders gaf die de ramp (misschien) hadden kunnen voorkomen.

* dat de roerganger juist het tegenovergestelde deed.

De Steen.XM

Het verkeerd uitvoeren van de orders zou het gevolg zijn van de gebrekkige talenkennis van de (Indonesische) roerganger, zo is de suggestie. De officiële taal aan boord was Italiaans, dat door het grootste deel van de buitenlandse Concordia-bemanning niet gesproken werd. Ook het Engels van hen zou gebrekkig zijn.
(Dit kan zo zijn, maar niemand die enige tijd in Italië heeft doorgebracht steekt zijn hand in het vuur voor het Engels van een Italiaan).

Translation.XM
Lost in translation... (En dan de uitspraak nog)

* Feit is dat Schettino kort voor de ramp aan de maatschappij rapporteerde dat hij twijfels had bij de competentie van een deel van de bemanning. Dit zou deels te wijten zijn aan het gebruik van laagbetaalde werkkrachten.
Dat dit geen incident is in de cruisewereld bleek ook zeer recentelijk in Nederland, toen ons land werd aangedaan door één van ’s werelds grootste cruiseschepen, de ‘Oasis of the Seas’. Tijdens een onderhoudsbeurt bleken tientallen werknemers van de rederij geen vergunning te hebben en/of onderbetaald te worden en/of te lang te moeten werken. (Wonderlijke naam trouwens: een oase is doorgaans een plek waar water is, te midden van de droogte. En een ‘oase van rust’ te midden van de herrie eromheen is zo’n schip ook al niet)

* In Report wordt gesuggereerd dat er wel meer structureel mis is in het cruisewezen. Zoals dat bij de steeds groter wordende schepen een concessie zou worden gedaan aan de veiligheid, omdat de diepgang voldoende beperkt moet blijven om pittoreske havens te kunnen blijven bezoeken.

* Bovendien wordt een licht geworpen op het verschijnsel ‘classificatiebureaus’, instanties die doorgaans niet alleen eisen opstellen waaraan bijvoorbeeld schepen moeten voldoen, maar die ook keuren, ‘certificeren’. Net als accountantsbureaus hebben zij de zwakte te worden betaald door de eigenaren van hetgeen zij moeten beoordelen. Vooraanstaande classificatiebureaus zijn bijvoorbeeld het Engelse Lloyd’s Register (zie Fyrafurie) en het Italiaanse RINA (Registro Italiano Navale).
In Report wordt een afgeluisterde conversatie ten gehore gebracht waarin de Technisch Inspecteur van Costa Cruises beweert dat ‘RINA doet wat Fincantieri zegt’. Eventueel inclusief ‘nepproefvaarten’.
Costa Cruises exploiteert de vloot cruiseschepen waartoe ook de Costa Concordia behoorde, en die door Fincantieri zijn gebouwd.
Dit alles in verband met de suggestie dat bij de Concordia niet alleen diverse zaken incidenteel niet op orde waren, maar dat het schip (en de zusterschepen) ook structurele gebreken zouden vertonen.

mazara.M

Ondertussen gaat het strafproces tegen Schettino voort…

*

N.B.

Dat de ontwerpen van sommige nieuwe cruiseschepen de veiligheid in gevaar brengen is een stelling, dat de schepen steeds groter worden is een feit. De al gigantische Concordia kon maximaal tegen de 4000 passagiers vervoeren, de Oasis en haar zusterschip Allure of the Seas kunnen ruim 6000 mensen tegelijk vermaken. Met behulp van nog eens 2394 crew to serve you, zo ronkt de website. De kans dat je er helemaal alleen op je selfie komt te staan is dus gering.

Al in een mededeling van 2000 sprak de Europese Commissie zorg uit ‘dat de prestaties van classificatiebureaus niet altijd het vereiste peil halen’.

*


© Joost Overhoff